Så länge jag kan minnas har barnen alltid varit med mig de gånger jag inte haft möjlighet att träna utan dem. Jag har liksom aldrig sett det som ett hinder.. Det har varit alltifrån lekparker, jogg i vagn eller dom på cykel, till vardagsrumsgolv till gräsmattan vid sommarstugan… Både när jag yogat, mysjoggat och tränat styrka. Det blir kanske inte alltid det mest ultimata peak-passet på veckan men det har gjort att jag istället för att inte träna alls, har tränat. Vilket i sin tur gjort mig till den bästa versionen av mamma som jag kan bli. Utan träningen hade jag aldrig haft styrkan att bära dem, leka med dem, lyfta vagnar, bära matkassar, packa på pjäxor, hålla dem tryggt i bergodalbanan eller puttat vagn i snöstorm.

Genom att jag visat dem att träningen är en del av livet och lika viktigt som att borsta tänderna har det också blivit en naturlig del för dem att göra. Barn gör inte som vi säger, de gör som vi gör. Så enkelt är det. Att hålla igång och göra det man tycker är roligt. Låta rörelsen vara lustfylld! Det är absolut inte alla gånger de är superpepp på att träna just innan man ska sätta igång. Men så fort vi är igång vill de nästan aldrig sluta… Speciellt när vi är ute eller när vi alla är tillsammans och tränar.

Den förändringen jag ser i deras energi efter ett pass är magisk! Jag vet liksom inte hur jag skulle kunna förklara hur mycket jag önskar att alla kunde få veta! Rörelseglädje is the thing!!!! Det är jobbigt att tjata en liten stund, det är lite motigt att palta på sig andra kläder, ta fram en träningsmatch i vardagsrummet eller knyta skorna som hela tiden verkar gå upp… =) Men det är SÅ värt det!!! Jag lovar! Barnen blir så mycket gladare, de får mer koncentration i skolan, de är mer närvarande i alla situationer, de får en godare aptit, de sover bra och blir helt enkelt mer tillfreds med livet.. =) Inte så långt ifrån vår egen känsla av motion va.. ?

Det ÄR en mirakelgrej att röra på kroppen. Lika viktigt som att tillåta sig stillhet. De gångerna vi yogar tillsammans eller bara djupandas ser jag också snabbt ett skifte i närvaro och lugn. Barn behöver, precis som vi, en balans av de båda.

Ibland kan man tänka att barn har kondition, koordination, styrka, uthållighet och spänst av sig själva.. Att det skulle vara något som bara finns där när man föds… Ja till viss del såklart. Endel har också lättare för det ena eller det andra. MEN det är oerhört viktigt att vi vuxna ger dem möjligheten att utveckla det. Det kommer absolut inte gratis och barn är idag än mer stilla än för några år sedan. Vi behöver investera tid och närvaro i deras rörelse för att de ska må bra. Barn ska kunna springa, hoppa, klättra och leka precis som de vill! Men, precis som vi vuxna, behöver de utveckla detta. Att några dagar i veckan lasta på lite mer intensitet för att klättrandet i träd skall vara enkelt. Även för att deras kroppar ska hålla. Stärka deras skelett, se till att de får lov att växa som de bör och smörja de inre organen med kärlek. När motionen och rörelsen blir en naturlig del av livet kommer ofta öven kosten och sömnen som en bonus. De vill äta mättande, näringsrik mat och de är trötta på kvällen och sover djupt. Mat och sömn är det som reparerar och bygger upp kroppen igen.

Jag förstår att detta kan vara klurigt för alla barn är inte alls intresserade av att röra på sig. Mina tips till er är:

  1. Se till att röra på dig själv. Bjud med dem i Din träning men låt Dem vara delaktiga. Tillsammans.
  2. Bjud in till olika former! Mysjogg, tärningslek i vardagsrummet, kampsport, bollsport, simning, yoga etc… Låt dem testa på ! Uppmuntra!
  3. Förklara att man inte behöver vinna eller vara bäst. Barnet vinner genom att bara röra på sig. Förklara att skelettet blir starkt, hjärtat starkt och knoppen gladare!
  4. Planera er rörelse tillsammans. Planera veckan innan, dagen innan eller på morgonen. Lägg fram utrustning, kläder och skor i en hög. Boka en dejt med varandra då ni ska röra på er.
  5. Låt barnet ha dagar. Precis som du. Vissa dagar kan ni säkert få till toppenmegakul pass och vissa dagar lite mindre. Det är helt okej! Det är rutinen som behöver in. Man bara gört!
  6. Läs vad ditt barn behöver . Vill den veta exakt allt som ska ske under passet, tid, övningar, plats etc. ge den det. Vill den bara hänga med- tillåt det.
  7. Bra musik peppar ALLTID!
  8. Planera och laga maten efter passet tillsammans.
  9. Ha kul. Lägg undan telefoner och pausa livet utanför och ge investering av livet tillsammans en stund.
  10. Tillåt det att vara dynamiskt. Barn växer och utvecklas. Ena dagen är det kul att hoppa över stenar. En dag kanske dom vill lyfta på stenarna. Tillåt dynamik!

Hoppas detta kan hjälpa er en smula på traven! Jag kommer under våren att utveckla min ideella förening Båstad MiniRunners och även släppa ett helt träningsprogram tillsammans med Soulworkclub som heter Träna med Barn. Ska bli så härligt att hjälpa till att göra vårt vackra land mer rörelseglädjefyllt för våra små godingar!

Ha en fin tisdag!

Varm kram Ida