Nej en sådan finns ju inte….. Men…

Stella o jag nov 2010

Idag ska jag berätta en historia.

I denna första bilden är jag nybliven mamma sedan 19 månader. Hade ingen aning om hur jag varken skulle ta hand om barnet eller mig själv.

Jag gjorde det jag trodde och såg till att vara med henne 24/7 och även ha henne med mig på jobbet så ofta jag kunde….

Jag trivdes inte alls med att ”bara vara mamma” men visste inte något annat. Jag var låst i att kämpa mig till att älska mammalivet som jag trodde det var tvunget att vara. 

Jag tappade mig själv och blev nästan bara mamma. La all tid på Stella eller på oss tre som familj. Inget för mig själv. 

Jag tog promenader med henne i vagnen men visste typ inget annat om hur man kan träna på egen hand.

Fotbollen som jag tränat 6 d/v var över pga min knäskada och jag blev svagare, sjuk ofta, sov sämre, inte lika glad, tunnhårig, ibs, blek o kass hy, absolut ingen sexlust eller god aptit på varken mat eller livet.


Jag försökte bli gravid igen för att ha två barn tätt ….För ”så ska man ju ha det”

Inget resultat alls på den fronten….Konstigt? Nope! Kroppen var inte alls i fas för ytterligare en graviditet.


Jag började med kundaliniyoga för att jag hade hört att det skulle vara bra. Lugnt o mjukt. 
Älskade det från första klassen! 
Jag masade mig till gruppträningssalen på olika klasser såsom step, box , core o pump. 

En dag i veckan av de båda och jag var helt värdelös men försökte släppa fokus på det och istället känna känslan efter. 

Jag kände hur livet kom tillbaka i takt med rörelsen. Jag fick mersmak och ökade dagarna, vågade mysjoggade med vagnen och lade ribban lågt.

Sakta kom aptiten på livet tillbaka och jag ville ha mer!


Jag utbildade mig inom gruppträning, gyminstruktör, personlig tränare, yogalärare, lifecoach, löpcoach och yogalärare igen.
Idag är träningen en del av mig. En stor del för att det ger livet en helt ny dynamik!


My Point is…

1. Lägg ribban lågt.

2. Se hur rätt kärleksfull träning lyfter dig till en bättre sömn, bättre kost, mer aptit på sex, närhet, äventyr och livet i stort!

3.. Gör det för dig själv!

4. Jämför inte med någon annan. Du är du Du är just nu.

5. Låt det vara en process som sker hela tiden. Dynamiskt framåt.

Bild 2 o 3 är nog mitt starkaste jag. För från första bilden känner jag mig starkare, friskare och med mer och mer aptit på livet varje dag. Tillåter mig känna in vad jag behöver. Hela tiden. Inte med koppel o tvång träna skiten ur mig. Träning ska ge energi- inte ta.

Som ni vet blev jag ju till slut gravid igen och hade en helt fantastisk sådan. Enkel förlossning och livet som tvåbarns-mamma var nästan ”enklare” än som att få ett barn. Jag tror det har att göra med hur jag hade träningen och yogan med mig då. Den delen gör mig till den jag vill vara. 

Jag älskar att träna och tränar kanske mycket i många ögon sett. Men jag har alltid stenkoll på mängden. Jag tillåter mig också vila och återhämtning ofta och mycket. Precis lika viktigt som det är att röra på sig, lika viktigt är det att balansera upp med vila, sömn och mat. Om man som jag, motionerar för hälsan och ibland vill mysjogga ett lopp eller två… =)

Att ha träningen som en del av mig gör mig till den bästa versionen av mig. Jag blir den bästa mamman, partner, vännen och inspiratören. 

Tveka inte på att ge dig själv tid till rörelse. Se bara till att göra rätt rörelse för vad DU behöver just nu. Inte för att du borde, måste eller ska tillfredsställa någon annan. Gör det för Din skull för att sedan andra får ta del av den bästa versionen av dig!

Ha en fab week darling!

Pöss o kräm!

/Ida

Stella o jag aug 2019
Livets liv med mina båda friska,goa små troll Stella o Charlie!