Hej raringar,

Jag hoppas ni har en skön dag i solen! Själv sitter jag instängd vid kontoret sen imorse men får lite sol nu när barnen i em ska spela tennis ute! Jippie!

Jo.. många av er frågar vad mysjogg är. Hur vet jag att jag mysjoggar och vad är skillnaden på en vanlig löptur?

Jag kan inte sätta ett tempo för det som passar alla. Det jag kan förklara är hur jobbigt det ska kännas. Så det blir en individuell rättvis bedömning.

Det är viktigt om du tränar kontinuerligt att se skillnaden på dina pass i intensitet. Vad är syftet med detta pass jag ska utföra? Just intervaller är ju syftet att verkligen maximera syreupptagningsförmågan och få kroppen att prestera mer under små korta stunder för att växa sig starkare för varje gång. Vilan där är också viktig och spelar stor roll. Under mysjogg ska du hålla ett tempo du trivs med under kanske 30 minuter. En får absolut gå om det ändå blir jobbigt! Som sagt… alla är på olika ställen i sin löpning..

I en mysjogg låter jag sällan pulsen stiga över 150. Det är för mig ett lugnt mysigt prat-tempo för att njuta av miljön, luften, livet. Att låta tankarna vandra fritt och benen rulla. Så.. På en jobbighetsskala 1-10 är mysjogg 6. En intervall är  8-9.

Att få längta till mysjoggen! Jag planerar med andakt in det passet i veckan som får vara min mysjogg! Älskar älskar det!  Är det så att du inte alls är sugen på intervaller eller långa distanser tycker jag att du kan unna dig mysjogg 3 dagar i veckan. Är du helt ny men ändå vill mysjogga… Gå 10 min, jogga 5 minuter, gå 5 minuter, jogga 5 minuter, gå 5 minuter. Sedan allteftersom kan du öka joggen och minska promenaden. Men tänk alltid att kroppen ändå vill värma upp 5-10 minuter. På morgonen är iaf min kropp lite mer segstartad så en liten prommis innan benen får fart unnar jag mig gärna… =)

Hoppas du får en fin fortsatt vecka och kan sticka nosen i solen en smula!

Kram kram Ida