Hej du fina som läser!

Idag skiner solen från en klarblå himmel här i Båstad och jag tittar ut över den och njuter från mitt kontor. Jobbar som hejsan denna tiden på året och älskar varenda minut av mitt jobb!

Du som inte lyssnat på poddavsnittet där jag talar om min nya riktning behöver göra det först. För att sedan förstå det jag ska skriva om idag.. =)

Du kan lyssna till det HÄR.

 

Så… nu till en update om vad som sker framöver då ni är många som undrar.

Sedan vill jag också dela med mig för att kanske inspirera Dig att låta livet vara föränderligt. Vi klarar så mycket mer än vi tror och jag vill tro att allt har en mening! Detta har redan lärt mig massor och jag hade såklart lust att bryta ihop o skalla väggen men det hjälper ju inte. Jag vill göra mitt liv ljust och fyllt av kärlek. Även i svåra lägen och motgångar gäller det att hitta ljusglimtar eller skapa dem själv. Det kunde varit SÅ mycket värre! Jag fokuserar på allt fint jag har att vara så oerhört tacksam för. Det påminner jag mig om varje och at tack vare de omkring mig och er fina följare så går det som en dans! Detta är spännande!!

Jag fat full backup av ett team på Fysiotest i Båstad som jag har fullt förtroende för. Det är de som gjort alla tester på mig innan och so upptäckte min intolerans. Vill du läsa om dem kan du gå in HÄR.

Jag inväntar fortfarande svar på sköldkörteltestet och hoppas det kommer i veckan.

Jag har fått ett polariserat träningsprogram av min nya coach där jag ska förhålla mig till exakta pulsangivelser osv… Innan, under och efter varje pass ska jag känna efter och skriva ner hur det kändes. Det som inte känns bra- pressar jag mig inte till utan låter kroppen styra helt. Det är enkelt. Jag har en såpass sund och frisk inställning inne i knoppen att jag förstår att jag verkligen måste lyssna på alla signaler för att göra denna återhämtning rätt.

Jag litar fullt ut på teamet bakom mig med massa engagerade människor som vill mig väl.

Jag skriver kostdagbok varje dag och håller då mina nya vanor fint. Jag äter fisk som är ugnsbakad eller stekt för att jag ska vänja mig vid smaken samt kalkon som jag findelar och steker.

Jag fick ett litet bakslag häromdagen när magen sa ifrån igen då jag ätit kyckling. eftersom jag var allergisk mot ägg kan det höra ihop så jag har nu tagit bort kyckling igen. Lite jobbigt då det är enkelt att tillaga och finns ofta om man vill luncha ute tex… Men men.. Annars har liksom allt i detta gått så bra. Något litet bakslag här o var får en ju räkna med.

Men bakslag hanterar jag med att ge mig själv ännu mer kärlek . Igår unnade jag mig både yoganidra och kalldopp i havet samt en kväll framför brasan med Hunken och ett glas rött, goda ostar och kyssar.

Varje vecka gör jag kroppskomposition där jag ser hur kroppen mår inuti med muskelmassa, fett, mineraler, vätska etc… Målet är att kroppens mineraler och muskelmassa ska växa. Då tar kroppen upp näringen igen.

Varje vecka träffar jag också min coach som testar den fysiska kroppen på olika sätt för att se hur den svarar på träningen.

Träningen  är ju kraftigt reducerad från hur jag tränade prestationsinriktat innan. Nu handlar det om att bibehålla och öka styrka o kondis samtidigt som kroppen ska ha tid för återhämtning. Alla pass känns lekande lätt och då vet jag att jag ligger på rätt nivå.

Endel av er har också frågat hur jag äter på en dag och jag är noga med vad jag stoppar i mig för att jag tror att det gör gott för hälsan. Jag äter 5-6 ggr/dag . Mer om jag tränat mer och mindre proportioner om jag tränat mindre.

Jag äter sällan socker o transfett utan om jag ska äta lite ”göttigt” på helgen äter jag hellre en god smoothiebowl, gör nyttig ”glass” på frysta bär eller gör grönkålschips i ugnen. Jag tar gärna några bitar 90% choklad då o då efter maten eller till kvällstet.

Jag har inte ens som barn gillat så mycket godis… Äter några bitar saltlaktris när jag har pms och kan ta en hembakad kanelbulle eller croissant då o då. Det älskar jag =)

Varför jag inte äter skräp är för att jag helt enkelt gillar känslan av att vara mätt på rätt sätt. Jag tycker inte att skräpmat ger mig den känslan. Jag blir typ hungrig efter en stund om jag äter pommes.. Jag hatar att vara hungrig och låter mig aldrig vara det… =)

Jag har för det mesta fasta tider när jag äter och försöker hålla mig till ett ätfönster om 10-12 timmar per dag. Då mår jag bäst. Att gå lägga mig proppmätt gillar jag inte. Så jag äter oftast 2-3 timmar innan jag ska sova. Gärna mindre kolhydrater och socker då jag inte behöver den energin lika mycket som på morgon/dag. Har jag däremot tränat hårt så äter jag ett fullt mål med mer kolisar. Kolhydrater hjälper kroppen att ta upp proteinet bättre och ser till att tanka kroppen med det den behöver då.

Detta är vad som funkar för MIG. Du är du och har dina erfarenheter, behov och mål. Detta är MITT facit. Inte sagt att det är för alla.

Denna veckan är det fortsatt lagom dos träning för att träffa min coach på lördag och köra ett pass för att se hur formen är.. =)

Nästa vecka är jag helt träningsfri mån-tors för jag har första blocket av min gedigna yogautbildning jag ska gå nu i år. Så spännande! mer om det en annan gång….

Ha en fin dag och hoppas du har sol hos dig!

Varm kram o kärlek

Ida