Jag är verkligen inte huslig i köket! Men jag har börjat intressera mig lite mer att testa. När jag ska laga mat vill jag att det är rena råvaror, mycket grönt och att det ska gå fort!

Till barnen gör jag alltid mer åt husmanskost-hållet men eftersom jag är vegetarian som inte äter mjölkprodukter blir det alltid annan mat till mig. Som naturligtvis erbjuds som extra till de små. Vi har oftast bordet fyllt med grönsaker.

Det har funkat på Stella till slut. Nu äter hon nästan allt. Hon vågar smaka och ibland blir hon glatt överraskad! Som broccoli! Det äter hon numera gärna! Än hellre om det är lite smörsmak på såklart…:) Allt blir gott med smör…:)

Igår slängde jag ihop lite grönt till mig o Hunken. Kidsen fick köttbullar med fullkornsspagetti och grönsaker. Stella åt några broccolibitar och Charlie pillade i sig några spenatlöv…:)

Vi lägger stor vikt vid att en måste äta bra för att orka. Vill man sedan bli stark och pigg behöver man äta extra mycket av mat som är bra för kroppen. Såsom grönsaker..:)

Jag tror på att vi kan boosta vårt immunförsvar ganska bra med rätt miljö i tarmen:) Gla mage=gla männska!

Här är receptet om du vill testa!

Hur mycket du behöver kan du höfta lite. För två pers hade jag två broccolihuvuden, en dl pumpa, en påse spenat, en påse ruccola, 2 dl linser, en avokado….

Broccoligötta:

Hacka o skölj broccoli

Lägg dem i en ugnssäker form

Blanda i pumpakärnor, pressad vitlök, riven parmesan och smör med lite olivolja. Salta lite.

In på 200 g i 10 min

Sallad:

Bladspenat

Ruccola

Avokado

Torrosta lite kokta linser i sojasås. ( jag har en japansk ,vegansk från Renée Voltaire)

Strö över en god olivolja och lite flingsalt.

Voilà!

Om du är mer hungrig kan du lägga till en bit tofu, kalkon eller ägg.

Ha en härlig torsdag!

Puss o kram!