Endel av er vill att jag skriver lite om kost. Ni är nyfikna på vad och hur jag äter…

Jag är vegetarian sedan snart 18 år och äter inte mejeriprodukter såsom mjölk, yoghurt o grädde. Undviker snabba kolhydrater. Äter aldrig eller väldigt sällan transfetter. Äter aldrig smågodis förutom några bitar laktris och mörk choklad då och då. Håller på att testa mig fram med fisk. Vill äta fisk men det smakar inte så gott för mig… Men jag kanske lär mig när jag blir stor.. =)  Är allergisk mot röda färgämnen såsom tomat, rödbeta och jordgubbar ( till mitt stora förtret). Älskar att äta mat. Vällagad god mat som ger min kropp näring. Inte bara för att det får mig att hålla vikten. Utan för att det jag stoppar i mig ska ha ett syfte. Ex. bra för min lever, mitt blod, mina ögon, min energi etc… Mat är bränsle och jag tror att mycket av våra sjukdomar börjar i tarmfloran då mycket av vårt immunförsvar sitter där. Därför vill jag hålla en god kost. För att allt ska funka länge och bra. Jag ska bli en gammal , pigg rackare!

Jag har hittat en kosthållning som passar mig och som jag mår bra av. Sedan finns det vissa tips och grundpelare som jag tror de flesta mår bra av …. ( om du nu inte fått andra rek från just din läkare eller dietist pga ev intolerans/sjukdom) Märk noga att jag inte är utbildad kostrådgivare så jag anger inte mängden pga min kunskap inte sträcker sig så långt. Detta är det jag lärt mig på PT-utbildningen i kostbiten samt egen påläst kunskap.

Det som är grunderna tror jag, är:

1. Ät mycket grönt. Helst grönsaker med mycket färg. Helst närodlat eller eko. Vid varje mål- något med färg.

2. Ät fett. övervägande bra fett såsom avokado, nötter, fet fisk, frön.

3. Ät protein. Från bra rena källor såsom tonfisk ,ägg, kalkon, sojabönor, röda linser, kikärtor. Överdriv inte.

4. Ät kolhydrater. Från bra källor såsom quinoa, råris, fullkornspasta, råa rotsaker osv. Kolhydrater är vårt främsta bränsle. Din kropp behöver dem.

5. Ät vitaminer i mineraler. Du får mkt i en välbalanserad kost men ät gärna extra bär dom innehåller fina antioxidanter som skyddar kroppen mot fria radikaler. En ekologisk frukt då o då kan ge lite extra vattenlösliga vitaminer.

6. Drick vatten! 1,5-2 liter/ dag. Mer om du svettas.

7. Ät minst 5 ggr om dagen. Anpassa storleken på målen till din energiförbrukning. Alltså- rör du dig mycket i vardagen och tränar mycket- ät större portioner än när du ligger på soffan.

8. Variera kosten. Ät från olika källor varje dag.

9. Försök att tänka rena råvaror så mycket det går. Att det du ser vad det är och du äter det så. Genom att tillaga det. Inte halvprocessad mat. Tänk en potatis, en jordgubbe, ett ägg….

10. Ät balanserat, vällagat och hälsosam mat 80-90% av tiden så kan du gött unna dig precis vad du vill som utrymmesmat resten av tiden. Vin, pasta, bullar och choklad är gott för att kunna hålla balansen resten av tiden tror jag.

Ha en fin helg raringar!

Massa kramar Ida

 

Soppa älskar jag ! Speciellt på hösten! Här har jag lagt till ett ägg för att få in mer fett och protein. Ägg är för övrigt en helt fenomenal källa till mycket!

Frukost på hotell! Mums! Ägg, chiapudding i två varianter och en rågmacka med massa ost!

Äter gärna sallader av olika slag men lägger till lite mer mättande grönsaker såsom broccoli.

Älskar avokado! Smashed med chilipulver och en matcha-smoothie från ett ställe i Soho…

Min last . Min absoluta favorit! Ost och ett glas rött! Här från Balthazar i NYC

Veta var grönsakerna och det du stoppar i dig kommer från är bra. Men det får inte gå till överdrift… Tänk säsong.. Vad odlas nu? Ät mer av de råvarorna för perioden.

Acaibowlen är ju en mer modern touch av superberry som jag äter då och då. Som pulver från renee voltaire eller frysta från macacaos.

På vardagarna äter jag inte så mycket bröd. Men helgen gillar jag att äta lite mer. Väljer ändå oftast grovt för det mår min mage gott av.

Favvo nr 2. Kanelbullar! ÄLSKAR!

Mat skall avnjutas. Chevre-Sallad! Här i goda vänners lag i Köpenhamn med ett glas iskallt chablis.

Våra taconights är lovled! Massa grönt och nu hittade jag ett tortillabröd med chiafrön! Barnen gillade det också!