När jag yogar brukar jag i uppvärmningen känna efter vad min kropp behöver. Lyssna till den. Vad behöver den just idag? Det är inte så ofta vi gör det nuförtiden. Vi har så mycket måsten, krav och förpliktelser som gör att vi är tvungna att göra massa saker. Oundvikligt ser livet ut så. Kanske än viktigare att när vi ger oss själva egen tid till ex yoga eller annan träning, lyssna lite mer på vad kropp o knopp säger åt oss? Jag tror det kommer generera till bättre resultat och mer livskvalitet;)

Är andningen svår att få till och det är som lite tryck över bröstet brukar jag lägga in ”hjärtöppnare”i min stund på mattan. Vad är det då? Jo det är asanas (positioner) där hjärtat få stråla uppåt utåt. Att man liksom känner att man ”blottar” hjärtat. Inte stänger inne något utan öppnar upp det som vill ut. Kan bli lättare att andas, var beredd på känslor, ibland illamående någon gång trötthet. Men våga öppna hjärtat vännen. Ge om du kan. Ta om du behöver!

Kärlek till dig!

Kram Ida

 

Ligg på mage. Sätt händerna nära kroppen vid sidan av övre revbenen. Sätt i ovansidan av foten och vrid in insida lår, spänn bålen och tryck ifrån. Låt hjärtat och bröstkorg sträva uppåt framåt. Blicken följer med i samma riktning. Jobba dynamiskt sakta om du vill ihop med planka. Alltså planka/uppåtgående hund/planka/uppåtgående hund.

Denna brukar jag börja med tillsammans med twistar. Sitt skönt i skräddare eller på knä som på bilden. Sätt isänderna bakom dig och tänk att någon drar dig uppåt i bröstkorgen.

En skön sidofällning där jag öppnar vänster del av kroppen upp mot himlen. Byt sida och gör samma sak där.

Krigare 1 med sammanbundna händer bakom. Pekfingrar strävar neråt för att hjärtat ska uppåt. Höfterna rakt fram båda två och bakre foten 45 g vinkel. Se till att hela fötterna är fast förankrade i golvet

Joxa in axlarna under ryggen så mycket det går för att få upp bröstet och bröstkorgen.