Hallå gänget!

 

Hoppas du har en makalöst bra dag! Här på schlätta har jag fart runt som en galning och gjort iordning min fina eventstudio. Blir sååå bra !! Ska visa er mer imorgon…

Idag tänkte jag tipsa om styrketräning. Varför du ska hålla på med det och hur du kan börja.

Ju äldre vi blir desto skörare blir våra kroppar. Genom styrketräning kan vi sakta ner åldrandeprocessen i bland annat skelettet och musklerna.

  • Ju äldre vi blir desto skörare blir våra kroppar. Genom styrketräning kan vi sakta ner åldrandeprocessen i bland annat skelettet och musklerna.
  • För att hålla tonus i musklerna och huden. Alltså att de inte blir slappt. Det håller sig fast och fint.
  • Genom att bli starkare och lägga några timmar i veckan på mer belastning än du annars har i din vardag gör att du minskar din skaderisk.
  • Det du gör varje dag ska inte vara din styrketräning. Det vänjer sig kroppen vid och slits till slut ut. Oavsett hur ”hårt” jobb du har. Då behöver du träna ännu tyngre några tillfällen i veckan för att musklerna ska orka det utan skador.
  • Med styrketräning stärker du senor och leder som lätt blir slitna.
  • Styrketräning måste inte vara fria vikter på ett gym. Styrka innebär att du alltså belastar mer än du gör annars. För dig kanske det räcker med egen kroppsvikt och några övningar, ett bodypump-pass (eller liknande), 3D-träning, crossfit, cirkelpass etc….

Här är några enkla tips om du ska träna själv i gymet/hemma:

  1. Träna styrka minst 2 ggr/v och minst 45 min per tillfälle.
  2. Träna igenom hela kroppens större muskelgrupper med olika övningar vid dessa två tillfällen.
  3. Lägg på vikt (eller ingen alls) så du precis klarar 10 reps o 3 set per övning. Det är vad kroppen behöver för att få sin muskeltillväxt. (Om det är ditt mål, annars -bara lyft något tungt som känns bra…;) ) 
  4. Håll 2 sek minst på varje ”väg”. Då hinner kroppen koppla ihop allt som får muskeln att vakna o jobba;)
  5. Värm alltid upp 10 min innan ditt pass. Mjuk o varm o fin ska du bli;)

Finns massa massa massa mer inom ämnet men börja här om det känns bra. Behöver inte vara svårare än så.

varmt lycka till med din styrketräning! Det är en härlig känsla att känna sig stark!

Kram o kärlek!